Insnöad

Jag borde vara i skolan sedan kl. 10 imorse, det är spex-repetition, men samtliga linjer för Roslagsbanan är inställda sedan igår kväll och jag är fast där jag är. Det går visserligen ersättningsbussar, men väldigt oregelbundet och ingen vet när eller om de kommer, det är stor risk att vissa avgångar uteblir. Jag tänker garanterat inte ställa mig i minus 15 grader och vänta på en buss i en timme… SL rekommenderar att man väljer alternativa resvägar, som tyvärr inte finns. Jag måste egentligen hem idag och hade hoppats att tågen skulle komma igång under eftermiddagen, men icke.

Jag kan lätt säga att jag hatar SL. Inte för att saker slutar fungera och går sönder, sånt händer liksom, utan för att de inte informerar! På SL’s hemsida står det “[...] Störningsinformationen här på sl.se uppdateras löpande [...]” Senaste uppdateringen angående Roslagsbanan var kl. 07:01 imorse, nu är klockan nästan 17. Varför berättar de inte när de hoppas att tågen börjar rulla igen? De måste ju ha något mål? Eller tänker de vänta ut snön och köra igång Roslagsbanan igen när våren visar sig? Antagligen.

Sen kan man ju ifrågasätta hur olika problem blir lösta.  När det är signalfel beror det ofta på att en glödlampa gått sönder och någon måste dit och byta den. I en del länder löser man det problemet genom att ha två glödlampor, när den ena går sönder fungerar den andra. Så enkelt!
Det kommer lite snö och då stannar all trafik. Titta på länder vid Alperna där det lätt kan bli 2 meter snö, inte ställs tågen in för det! Uppenbarligen finns det lösningar som gör att det fungerar!

Roslagsbanans räls
Orca, Elan 40

Tags: , ,

3 Kommentarer till “Insnöad”

  1. Olivia says:

    Ja, förlåt att jag uttalade mig angående den situationen. Detta vad då min första tanke, och jag hade ingen anledning till att lägga mig i. Och självklart låter Haidis version oskyldig.
    Jag är själv (såklart!) emot bildstölder, och anser att man bör ta kontakt med personen omgående. Det framgick inte hur du gick till vida, men jag är säker på att du inte bara anmälde henne utan att prata med henne först.
    Ursäktar mig igen och hoppas att du inte tog allt för illa upp!
    Mvh Olivia

  2. Junior says:

    Det är en fråga om redundans, och redundans kostar pengar. Att ha redundans i ett system handlar ju igentligen om att ha överkapacitet. I och med att vi nu har ekonomiserat hela sammhället så håller inte tankesättet att det kan vara bra att ha utrustnign som rår på en meter snö, då man inte har sett så mycet snö på en hel mandatperiod. Genom att man då kan slopa det kravet i sin kravspecifikation får man plötsligt ett större urval av produkter att välja emellan, och i fallet Roslagsbanan skapade det möjligheten att ersätta de gamla tågen som kunde pulsa i upp till en meter snö med tåg som ursprungligen var designade för att gå på en smalspårsbana i södra Italien, då spårvidd i princip blev det enda kvarvarande tekniska kravet. (och det är alltid billigare att köpa något som redan finns än att specialbeställa).
    Jag betraktar detta som att vara dumsnål, men sedan ingenjörernas misstag att i dåliga tider tillverka mot lager har vi inte haft något att säga till om.
    Det huvudsakliga problemet med dumsnåla beslut är att det är så svårt att förutse vilka kostnader de med tiden kommer att medföra, något som medför att dessa försummas då dumsnåla beslut låter billiga och bra på kort sikt.

Lämna en kommentar